torsdag 4 augusti 2011

Ullcentrum på Öland

Det är alltid lika roligt att komma till Ullcentrum!

Full av entusiasm får man massor av intressant information av Ann Linderhjelm själv som startade och fortfarande driver företaget.

När man går mellan hyllorna fulla av garner i regnbågens alla färger kan man inte låta bli att bli glad! Uteslutande naturmaterial i många olika former, men till allra största delen ull, och en hel del lin.

På bilden ser ni min lilla shoppingkasse. I platspåsen är det tovningsull. Jag tycker nåltovning är väldigt roligt och spännande, dock är min kunskap på området ringa och jag köper små påsar i förhoppning att lära mig.

Det svarta garnet hittade jag i en fyndlåda. Tvåtrådigt ullgarn. Lite trassliga härvor, men det reder nog upp sig vad det lider! Dem har jag ingen plan för i dagsläget, men det var ett såpass bra pris att jag inte kunde motstå...

Det blå garnet är entrådigt ullgarn och jag fick faktiskt fråga varför det låg i fyndlådan, jo, serru, det är svårt att sälja så stora härvor. 266 g. Perfekt till en större sjal tyckte jag och tog raskt med mig den innan någon annan la beslag på den!

Det eldflammande nystanet är förgarn, ospunnet. Lite som lovika men inte så grovt. Blir supermjukt när man stickar med det, men är svårstickat då det väldigt lätt går av. Det är ju tvinningen och spinningen på garnerna som gör att dem hållbara.
Förgarn lämpar sig utmärkt till allt som kan tovas. Vantar, tofflor etc. Mitt förgarn är tanken att det ska bli blöjbyxor åt lillgrabben som under hela tiden satt nöjd i min polkagrisrandiga ringsjal.
Den är använd en hel del i sommar, men verkar vara allmänt svår att fånga på bild. Eller så är det jagsjälv som skyr kameran (står ju oftast bakom den!) Visst är den vacker?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar