söndag 19 december 2010

Härlig dag men jobbig vecka

Efter en vecka som varit allt annat än rofylld med gallkollaps, julstress och UF företagare som vägrat betala för sig, så kunde jag idag sätta mig ett par timmar och bara skapa - och är otroligt skönt för mig.
Mestadels julklappar till de närmast sörjande, men även en del annat.
Kameran har fått vänta, just på grund av att det var julklappar ;-)

Gallkolapps ja. Det tog några dagar att reparera sig från en natt i tarmvred. Så kan det gå. Men nu är jag på banan igen - och det kommer dröja tills jag vågar mig på att äta ägg i den uträckningen igen.
Två värdefulla arbetsdagar gick bort och jag ber hemskt mycket om ursäkt till Knyt-An som därför kommer få vänta på sina selar tills efter jul. Tack snälla för att du orkar vänta!

UF företagare ja. Där vill jag utfärda en varning. 
UF står för ung företagsverksamhet. Ett projekt som funnits länge och jag alltid haft höga tankar om!
De kom till mig i höstas och frågade om jag ville hjälpa dem att sy upp telefonfodral i läder. Spännande tyckte jag - inget jag gjort alls innan och sa såklart att jag provar gärna men jag lovar inte att det blir bra.
Då ville de ha 50 st klara till början av December. Inga problem sa jag, i mitten av oktober.
Emellertid gick allt inte på räls. Vissa veckor gick det inte alls.
Jag hade svårt att få till det bra som de ville och kom med mängder av förslag hur man kunde förändra modellen så den blev mer tillverkarvänlig, men nej. Tillslut kom den där första marknadsdagen för Corio UF och modellen var inte ens spikad än hur det skulle se ut - i och med att de varken haft tid att komma hit eller svara på mail under långa perioder så kom arbetet att gå väldigt långsamt. Så dealen blev gör något enstaka exemplar som vi kan visa upp.
Okej, då gör jag det. Tjejerna hade då varit här strax innan och tittat på arbetet ditintills och sett resultatet som jag inte alls var nöjd med, men de sa kör på. Okej, då kör jag på!
Måndagen efter marknaden ringer de och säger att de är inte alls nöjda med prototyperna. Nej, det är inte jag heller svarar jag och föreslår att vi nog ska lägga ner detta samarbetet då jag inte har hur mycket tid som helst och jag har hela tiden försökt att ändra modellen till en modell som funkar för mig att tillverka - men utan respons. De håller med mig och vi kommer överens om att jag ska skicka ner det material jag har här till dem
snarast.
Så jag gör det och skickar även en avslutande faktura. Då vi aldrig kom till färdig produkt så hade vi heller inte skrivit några papper - vilket jag såklart ångrar, men som sagt, jag har haft stor tilltro till konceptet UF, trotts att jag kanske borde dragit öronen åt mig redan när deras så kallade rådgivare ansåg att jag kunde sy dessa arbetskrävande och tungarbetade fodral för 10 kr/st!?!!

Men det gjorde jag inte och vi kom till en ekonomisk överenskommelse som jag kände var acceptabel...

Den avslutande fakturan innehöll utlägg för tråd jag haft som jag skickade med materialet ner till tjejerna i Kinna, frakten för materialet ner till dem och min arbetstid jag lagt ner på deras produkt och rådgivning rent allmänt då jag gärna ville hjälpa dessa tjejer. Arbetstiden har jag rabatterat med 95% då jag fattar att det är omöjliga summor för dem att lägga ut. Jag har heller inte tagit ut något för det material jag använt från mitt lager.

Onsdag eftermiddag, alltså den dagen jag låg hela dagen med efterkramper efter mitt gallfall på natten och alltså inte kunde jobba över huvud taget, har jag fått ett mail där de vägrar betala fakturan. De vill bara betala tråden och hävdar att de inte bett mig om att skicka ner materialet. Även detta såklart efter att ha pratat med sina rådgivare.
Detta ser jag alltså torsdag morgon när jag öppnar mailen.
Så jag svarar dem, såklart att det inte alls är okej. De vet sedan tidigare att jag inte jobbar fredagar och jag påminner dem om det och skriver att de får svara snabbt om de har något mer att säga för fakturan löper ut på måndag. Alltså i morgon.
Jag hörde inget mer. Inget mail under fredagen heller.
Återstår bara att se om de har betalat in imorgon således, eller om jag ska behöva gå på med en påminnelse.
Mycket pinsamt och mycket oprofessionellt från början till slut från Corio UF vilket tyvärr svärtar av sig på UF som projekt och till viss del även såklart på deras gymnasieskola då dessa så kallade rådgivare såklart bör vara engagerade via skolan.

Trist, trist, trist är slutsatsen av den historien och jag avråder alla andra företagare att jobba tillsammans med UF företag om ni inte har riktigt goda kontakter med skolan och lärarna bakom företagen, för det är på den det hänger om "företagarna" själva ska gå att lita på.
Jag tycker det osar bränt och tror därför inte att detta kommer vara sista inlägget om detta tyvärr. Jag tror inte jag kommer ha fått betalt i början av veckan, och då är frågan vad jag ska göra?

1 kommentar: