söndag 13 juni 2010

Bokföringsprogram

Vilken djungel!
Förra gången jag tittade på detta var när jag precis hade startat. Konstaterade då att det inte var värt tiden att lära sig ett program och har bokfört förhand sedan starten.
Nu känner jag dock att jag skulle vilja ha register över leverantörer och kunder. Vill också ha ett sökbart verifikationsystem etc. Så jag ger mig in i djungeln igen, Någonstans läser jag att man brukar få vad man betalar för, om man inte tar det från pirate bay. Håller inte riktigt med, GIMP t.ex när vi snackar bildredigering, och PICASA är två väldigt bra program som är gratis.
Första programmet jag laddar ner är VISMA 
Första reaktionen var SNNNYYYGGT.
Andra reaktionen var - VA?!
Så otroligt komplicerat och ... neee... sålänge man höll sig till att bara registrera verifikationer och inte gav sig på att göra fakturor osv så funkade det, men det var ju inte riktigt tanken. Men säkert ett jättebra alternativ för ett stort företag - men då är det ju inte längre gratis ;-)
Nästa program var Scyssta C
Okej, här är bara att lägga in verifikationerna, men det är också allt vad programmet kan. Snäppet bättre kanske än ett excel blad kanske, då det är sökbart blad verifikationerna, men inte mer. Det var ju inte vad jag behövde? Men det var lätt, smidigt och tar ingen plats på disken typ....
Så, vandrar vidare till reklambaserade DOFREE som jag testat tidigare, men inte kom överens med då. Nu är min kunskapsnivå högre och jag tänkte att, kanske. Men, får det inte att funka, troligen pga engelsk variant av Win 7. Ger upp
Vidare på eFRedo
Första intrycket var...obeskrivligt. Gratis i all ära men skrivbordet kan ju ge vem som helst huvudvärk? Otydliga, pixlade ikoner man inte fattar nått av. Men, ok, jag testar - är funktionerna bra får jag stå ut med grafiken. Men, ja, kanske det som ändå var bäst av dessa fyra, men når inte ända fram. Bland annat konterar det inte automatsikt, vilket jag känner är ett irritationsmoment. Jag lyckades inte heller göra ett förlängt räkneskapsår. Men dröm om min förvåning när fakturorna var riktigt snygga!

Så, kryper till korset och erkänner, jag laddade ner Unicells UniBas standard och tycker nog faktiskt att det verkar riktigt bra. Men då kostar det ju, såklart. 1200 kr ungefär, Engångssumma förvisso vilket känns bra, men ändå...det är inte GRATIS.....
Funderar lite vidare, sitter ju inte i sjön. Men det det hade varit gött å få ordning på't.
(syftar inte på min bokföring, den är i ordning ;-))

1 kommentar:

  1. Jag bygger ett bokföringsprogram som heter https://www.zenconomy.se, egentligen kostar det 69 sek i månaden, men jag kan ge en gratis-licens, jag gillar din blog :)

    SvaraRadera